De DC-7C
Het laatste vliegtuigtype met zuigermotoren dat bij de KLM dienst heeft gedaan, was de Douglas DC-7C. De “Seven Seas”, zoals de bijnaam van dit vliegtuigtype luidde, werd geïntroduceerd in 1957.Aankomst van de eerste DC-7 'Baltic Sea' vanuit de Douglasfabrieken op Schiphol, Bron: De Telegraaf 12-04-1957 |
Tevens was de DC-7C uitstekend geschikt voor het uitvoeren van vluchten via de poolroute naar Tokyo met een tussenstop in Anchorage (Alaska). In 1958 opende de KLM met de DC-7C een lijndienst op deze route. De zeer gecompliceerde Wright “turbo-compound” zuigermotoren, die in de Lockheed Super Constellations voor veel technische problemen zorgden, voldeden in de DC-7 een stuk beter.
In totaal zijn 15 DC-7C’s aan de KLM afgeleverd; 4 daarvan werden later omgebouwd tot vrachtvliegtuig. De vracht DC-7’s kregen de typeaanduiding DC-7F “Speedfreighter”. De laatste DC-7F verliet de KLM dienst in 1969 en daarmee waren de zuigermotoren bij de KLM verleden tijd.
In tegenstelling tot de "Constellation's" waren de DC-7's nog goed te verkopen.
Ze gingen naar chartermaatschappijen of luchtvracht ondernemingen, waar ze nog jaren dienst deden.
Drie ex-KLM DC-7's vonden hun weg naar Martin's Air Charter (het latere Martinair Holland) en twee gingen er naar de Duitse chartermaatschappij Südflug. Het waren de jaren waarin het vakantievervoer naar de landen rondom de Middellandse Zee een steeds grotere vlucht begon te nemen en daarvoor waren deze vliegtuigen uitstekend geschikt. De straalvliegtuigen waren weliswaar sneller en boden meer comfort maar voor de gemiddelde vakantieganger was een lagere stoelprijs belangrijker dan een kortere vliegtijd. Ook de Amerikaanse chartermaatschappij Modern Air Transport kocht vier KLM DC-7's. Voor luchtvracht gold eveneens dat snelheid in veel gevallen minder belangrijk was dan een lage prijs. De DC-7 F's werden verkocht aan de Ierse vrachtmaatschappij Aer Turas.
Filmpje over de openingsvlucht van Amsterdam via Anchorage naar Tokyo 3/10/1958
De DC-6
Tussen 1948 en 1964 heeft de KLM in totaal 17 vliegtuigen in dienst gehad die behoorden tot de DC-6 familie. Daarvan waren er 2 van de versie DC-6A en 7 van de verder doorontwikkelde versie DC-6B.
Bron: Nieuwsblad van het Noorden 07-07-1948 |
De “Koningin Wilhelmina” werd al tijdens de afleveringsvlucht bij de landing op Schiphol zo zwaar beschadigd dat het gloednieuwe vliegtuig moest worden afgeschreven. Dit incident vond plaats op 1 mei 1948.
Het laatste exemplaar van deze eerste serie KLM DC-6en werd afgeleverd in april 1949 en kreeg toen de naam “Prinses Wilhelmina”, want de oude koningin had inmiddels troonsafstand gedaan. Op 22 maart 1952 verongelukte de “Koningin Juliana” (de voormalige "Prinses Juliana") tijdens de nadering van de luchthaven van Frankfurt, waar het vliegtuig een laatste tussenstop zou maken op de thuisreis vanuit Johannesburg.
De vliegers van de Londen Christchurch race; v.l.n.r. J. Noomen, H.A.A. Kooper (gezagvorder), J.F. Grifith, P.j. Aarts |
Bron: Friese Koerier 24-08-1954 |
Dat was het laatste dat van de Bontekoe werd vernomen. Monniken van de abdij van Egmond zagen dat het vliegtuig een bocht van ongeveer 180 graden maakte en opnieuw koers zette naar zee. Enkele uren later werden de eerste wrakstukken geborgen door een Nederlandse vissersboot; er waren geen overlevenden…
DC-6en in Alaska
Afgezien van dit, tot op de dag van vandaag, raadselachtige ongeval was de DC-6 een uitstekend vliegtuig. Tot ruim na 2000 deden enkele ex-KLM DC-6en nog dienst bij onder meer Northern Air Cargo in Alaska.
Een "line up" van 9 DC-6-en van Northern Air Cargo Deze foto werd rond 2000 genomen Bron: Alaskan Heritage Museum, Anchorage International Airport |
"Wat zijn "ice-needles"? ", vroeg ik hem want die term zag ik staan bij de verwachting voor een van de koudste plaatsen. "Dat zijn condities waarbij je eigenlijk niet naar buiten kunt. Als je dat toch doet loop je het risico om binnen enkele minuten te verdrinken. De ijsnaalden die je inademt smelten in je longen die daardoor vollopen met water", was zijn antwoord. Ik kreeg het er koud van...
De DC-6en van Northern Air Cargo werden begrijpelijkerwijs perfect onderhouden teneinde hun zware taak op een betrouwbare wijze te kunnen blijven uitvoeren. Uiteindelijk werden ze helaas te duur voor het uitvoeren van commerciële vluchten.
Hieronder één van de youtube filmpjes met een DC-6 van Northern Air Cargo in de hoofdrol:
Enkele bronnen en verdere informatie
Straalvliegtuigen pas in 1960: Limburgsch dagblad 22-03-1956
Belangrijk jaar voor KLM Begin gemaakt met ingrijpende vernieuwing van de luchtvloot : Algemeen Indisch dagblad : de Preangerbode 13-02-1957
Ingrijpende vernieuwing bij luchtvloot KLM : Het nieuwsblad voor Sumatra 14-02-1957
Nieuwe vogel in KLM-nest: De Telegraaf 12-04-1957
Algemeen Indisch dagblad : de Preangerbode 22-05-1957
Vliegramp bij IJmuiden KLM-toestel in zee gestort : 21 doden Het nieuwsblad voor Sumatra 24-08-1954
Telegrafist meldde reeds zijn vermoedelijke tijd van aankomst K.L.M.-VLIEGTUIG IN ZEE GESTORT 5 km van de kust tussen Wijk aan Zee en Egmond: De Telegraaf 24-08-1954Willem Bontekoe verdween vlak voor landing met alle inzittenden in Noordzee De nieuwsgier 25-08-1954
De ramp van de Willem Bontekoe Plaats van vliegtuigwrak vastgesteld: Nieuwsblad van het Noorden 25-08-1954
Vliegramp bij IJmuiden KLM-toestel in zee gestort : 21 doden Het nieuwsblad voor Sumatra 24-08-1954
Telegrafist meldde reeds zijn vermoedelijke tijd van aankomst K.L.M.-VLIEGTUIG IN ZEE GESTORT 5 km van de kust tussen Wijk aan Zee en Egmond: De Telegraaf 24-08-1954Willem Bontekoe verdween vlak voor landing met alle inzittenden in Noordzee De nieuwsgier 25-08-1954
De ramp van de Willem Bontekoe Plaats van vliegtuigwrak vastgesteld: Nieuwsblad van het Noorden 25-08-1954
Geen opmerkingen:
Een reactie posten